tirsdag den 26. august 2014

Vegetarlasagne / linselasagne


Denne lasagne er lavet med en ambition om at komme så tæt som muligt på den gamle klassiske lasagne, den jeg lavede, da Ida og Mie var små, og som også Rasmus og Astrid elskede, da vi boede på Vester Bomvej. Så de var samlet til prøvespisning søndag aften.
Den fik fin og konstruktiv kritik, så nu får I den. Start i god tid, den skal simre i mindst en halv time, før den samles, og alt i alt skal du nok sætte to timer af til at lave den. Hvis du kan, så lav den dagen før.

Ingredienser til 8 personer:

Lasagneplader. Her brugte jeg1 pk. fuldkorns.

2 løg
4 spsk olie
210 g. koncentreret tomatpure (1 stor og en lille dåse)
500 g skivede eller hakkede champignon
1 aubergine i små tern
1 revet squash
1 ds. flåede (øko)tomater
3 dl rødvin ( kan udskiftes med vand)
ca. ½ liter vand
200 g skyllede (men ikke forkogte) røde linser
1 økologisk grønsagsbouillonterning
100 g hakkede hasselnøddekerner
300 g oliven (drænet vægt) uden sten, hakkede.
½ dl. fløde (kan undværes)
Oregano, timian, rosmarin og merian. Rundhåndet.

Ingredienserne tilsættes og svitses i rækkefølgen foroven, linserne burde måske forkoges, men jeg tilsætter ekstra vand i stedet og lader simre mindst ½ time, og det fungerer fint for mig. Rødvinen giver en vis dybde i smagen, men kan garanteret sagtens udskiftes med vand. En foodprocessor er en god ting! Eller en hjælper til alt hakkeriet.




Efter simring:
3 hakkede røde/grønne/gule peberfrugter. Kommes i til sidst for at give friskhed til det tunge.
3 fed hvidløg
Salt og peber.

Før du går i gang med grønsagssovsen skal du lige beslutte om du vil have den til at ligne kødsovs så meget som muligt, i så fald skal champignon og auberginer være groft hakkede eller i  meget små tern. Du kan også udelade nødderne, som giver en crunchy feeling i lasagnen, som man godt kan identificere. Men de giver også en dejlig smag. Hvis du udelader nødderne, kan du evt. tage ekstra linser i. I så fald vil den ligne den gamle kødversion meget.

Eller, som jeg vil gøre næste gang: du kan lade den være åbenlyst vegetarisk og tillade de forskellige ingredienser mere struktur,  altså skivede champignon, større stykker auberginer og squash, knapt så finthakkede nødder og så videre. Det vil være en mere ærlig og også interessant version.
Jeg er forøvrigt sikker på, at mange andre grønsager også kan finde vej i sådan en lasagne, porrer, gulerødder, persillerod, bare ryd op i grønsagsskuffen.

Når sovsen står og simrer er det tid til bechamelsovsen:

50 g smør eller et tilsvarende stort skvæt olivenolie
(der skal være nok til at det kan lave en lind grød sammen med melet)
5-6 spsk hvedemel med en lille top
3/4 - 1 l minimælk
2 dl. fløde (kan undværes)
200 g revet ost
revet muskatnød (riv selv)
salt, peber

Olie/smør og mel bages op forsigtigt og mælken tilsættes gradvist under omrøring - mens det koges op. Lad det koge lidt og tilsæt fløde og ost. Smag til med salt (pas på: osten er også salt), peber og masser af revet muskat.

Før du samler lasagnen: Hvis du vil snyde nogen til at tro det er en kødlasagne, så kan du evt give den en lille tur med en stavblender - bare sådan at den i sin konsistens minder mere om en gammeldags bolognese-kødsovs. Det gjorde jeg med denne, men jeg tror ikke jeg gør det næste gang.

Byg lasagnen op: Jeg foretrækker en mindre bradepande med lidt højere kanter, så den får lidt højde. Den jeg brugte her er 35*28 og 6 cm høj. Start med lasagneplader, så grønsagsovs, så bechamelsovs. Tynde lag. Slut med bechamelsovs og drys med rasp.
Den skal have 20-25 minutter i ovnen ved 200 grader, og den smager allerbedst dagen efter, når den har fået lov til at sætte sig, så hvis du skal lave den til gæster, kan du med fordel lave den dagen før og så varme den på dagen.

Som tilbehør synes jeg at en enkelt tomatsatat med tynde ringe af rødløg og en olie-eddike dressing eller en sennepsdressing er perfekt.

Jeg glemte at fotografere mine mætte gæster, men her har I så et billede af de samme i år 2000.
God appetit :-)
















Ingen kommentarer: